Droomhuis mislopen door lange hypotheekaanvraag

Het BNNVARA-consumentenprogramma Kassa heeft duidelijk gemaakt dat een hypotheek niet altijd even snel voor elkaar is. Sterker nog: bijna een kwart van de huizenkopers dreigde hun droom mis te lopen omdat financiële instellingen te traag werken.

Boete bovendien

Niet alleen het droomhuis ging bijna in rook op, ook liepen tienduizenden kopers een flink risico om de boete te moeten betalen (tien procent van de aankoopsom) in verband met het verlopen van de termijn van ‘onder voorbehoud van financiering’. Wil je hiervan gebruik maken, dan moet je, gemiddeld gezien, binnen zes weken een afwijzingsbrief van je financier kunnen overleggen. Maar dat lukt niet als de aanvraag nog lopende is. Hoeveel mensen uiteindelijk de boete hebben moeten betalen of inderdaad het gewenste huis aan hun neus voorbij zagen gaan, vermeldt het programma niet.

Boete opstrijken

In zo’n geval ben je afhankelijk van de verkoper omdat alleen deze er mee in kan stemmen om de periode van financieringsvoorbehoud te verlengen. Maar zoek je in een oververhitte markt, dan is de kans groot dat de verkoper zijn huis snel aan iemand anders kwijt is en hij bovendien de boete mag opstrijken.

Eigen boezem

Kassa betrok de cijfers van Hypotheken Data Netwerk, een organisatie die onder andere dit soort termijnen bijhoudt en waarbij het nu tot wel negen weken kan oplopen bij sommige financiële instellingen. Overigens: soms mag de hand ook in eigen boezem worden gestoken, omdat aanvragers niet altijd meteen de juiste stukken aanleveren. 

Prettig voelen

Met andere woorden: ben je op zoek naar een huis, zoek dan meteen een financier waarbij je je prettig voelt, vraag meteen hoelang een aanvraag gemiddeld duurt bij die instelling en wat je exact moet aanleveren. Zodat je meteen aan de slag kunt, zodra je droomhuis binnen bereik is.

Wij helpen

Bovendien: als aankoopmakelaar kunnen ook wij je flink van dienst zijn met de begeleiding van de aankoop. Loop gerust binnen om te horen wat wij voor je kunnen betekenen.

 

Anoniem
8

Goed contact. Snelle opvolging van vragen etc. De heer Ted Luyk is een vriendelijk, correct persoon die er echt voor de klant zit!

Marianne van der Linden
10

Fijne, snelle en accurate service, welke toch persoonlijk is!

Anoniem
10

Perfect! Ik hoef niet zelf te vragen wat de status is en houden mij van alle ontwikkelingen op de hoogte. Ook geven ze goede tips en adviezen.

Lees meer
Terug
Recent bekeken