Weet waarover het gaat: hypotheekgesprek voorbereiden

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is als waakhond absoluut onafhankelijk waar het gaat om financiële zaken. Behalve opletten waar het mis gaat, geeft de instantie ook advies. Bijvoorbeeld over hoe je voor te bereiden op een hypotheekgesprek.

Abracadabra

De hele materie rond hypotheken is voor veel mensen absolute abracadabra. In dit geval ga je niet zelf aan de slag, maar vertrouw je op de kennis van een adviseur, of dat nu iemand van je eigen bank is of een onafhankelijke instantie. Advies waarvoor je bovendien moet betalen. Dan wil je er natuurlijk alles uithalen wat voor jou van belang is en daarvoor is enige voorbereiding aan te raden.

Checklist

In dit kader is het goed om even te surfen naar de site van de Autoriteit Financiële Markten (www.afm.nl). Op de consumentenpagina’s van de autoriteit staat een verwijzing naar de ‘checklist hypotheekgesprek’ aan de hand waarvan je je goed kunt voorbereiden op een adviesgesprek over een (nieuwe) hypotheek.

Stappen doorlopen

Volgens de checklist moet een adviseur voor het afsluiten van een hypotheek een aantal stappen met de klant doorlopen, zoals:

  • Vragen stellen over de persoonlijke situatie;
  • Een berekening maken van wat de klant kan lenen;
  • Het geven van een hypotheekadvies dat op maat is gesneden op de situatie van de klant;
  • Offertes opvragen of zelf opstellen;
  • De klant de tijd geven die offertes te lezen, een keuze te maken en te tekenen;
  • Laten tekenen bij de notaris.

Helder overzicht

In de checklist stelt de AFM vragen waaruit jij kunt opmaken of jouw adviseur accuraat advies heeft gegeven. Aan het eind van de vragenlijst krijg je in een helder overzicht uitgelegd wat goed is gegaan en wat mogelijk onderbelicht is gebleven. Bij elk onderdeel dat niet goed is verlopen, staan concrete vragen of acties voor je adviseur. En wil je meer? Kijk dan ook eens het Youtube-filmpje over Check je hypotheekgesprek of doe de Kennistest over hypotheken. Ook hiervan vind je de verwijzingen op de AFM-pagina.

 

Anoniem
8

Goed contact. Snelle opvolging van vragen etc. De heer Ted Luyk is een vriendelijk, correct persoon die er echt voor de klant zit!

Marianne van der Linden
10

Fijne, snelle en accurate service, welke toch persoonlijk is!

Anoniem
10

Perfect! Ik hoef niet zelf te vragen wat de status is en houden mij van alle ontwikkelingen op de hoogte. Ook geven ze goede tips en adviezen.

Lees meer
Terug
Recent bekeken